Yrkes-SM 2022 blir i Växjö

Nu är det klart, Yrkes-SM kommer att genomföras i Växjö 2022 och kommer att ha flera kringarrangemang för att skapa ett intresse för yrkesutbildningar samt samverkan mellan skola och arbetsliv.

Mikael Johansson (M), ordförande i regionstyrelsen, Kronoberg ser ett stort behov av yrkesutbildad arbetskraft och tror att Yrkes-SM kan locka fler ungdomar i regionen att välja en yrkesutbildning.

-Det är en ära för Kronoberg att stå som arrangör för Yrkes-SM 2022. Kronoberg är en entreprenöriell region med Sveriges högsta exportvärde per capita. I flera sektorer såsom industri, it, vård- och omsorg, bygg och utbildning hindras idag tillväxten på grund av brist på rätt kompetens. Så det är av högsta intresse att höja status och intresse för yrkesutbildningar.

Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden ser fram emot samarbetet med Region Kronoberg.

-Vi vill gratulera Kronoberg och ser fram mot ett gott samarbete i att göra Yrkes-SM2022 till det bästa genom tiderna. Yrkesutbildning är ett smart val och vi behöver vara fler som tillsammans kommunicerar detta!

Share This:

Mina elever ska bygga Sverige

– Skogen betyder mycket, att få promenera i skogen är avkoppling och tid för återhämtning, säger Andreas. Han fortsätter med att berätta om sitt intresse för jakt och fiske, och om sin morfar. Det är tydligt att morfar har varit en stor förebild. En tusenkonstnär – fiskare, snickare, slaktare … En person som inte var rädd för att pröva nya saker. Andreas tror att han har lärt sig en hel del av honom. Han minns ett av morfaderns underfundiga råd: ”Vad du än gör, lär dig inte så mycket, för då får du bara jobba.”  – Just det rådet glömde jag att följa.

Andreas Markstedt 46 år är yrkeslärare på Strömbackaskolan i Piteå. Efter att ha jobbat som murare och plattsättare under många år kände han att det var dags att göra något annat. När han under sin yrkestid hade lärlingar, kände han att det var mycket givande att dela med sig av sin erfarenhet. Kanske tänkte han på de äldres historieberättande hemifrån. 
– De gånger man suttit och lyssnat på jakt- och fiskehistorier som berättats oftast av äldre har jag alltid lärt mig saker, berättar han. Kanske inte bara bra saker men intressanta saker.


I alla fall bestämde han sig för att bli yrkeslärare, eftersom det skulle ge honom nytta av erfarenheterna och kunskaperna från det tidigare yrkeslivet, samtidigt som han skulle få jobba med ungdomar. Han läste till yrkeslärare på halvfart parallellt med jobbet. Han uppskattade mycket av studierna i Umeå, kanske framförallt det erfarenhetsutbyte som skedde mellan studenterna under tiden på högskolan. Det fick honom att se saker på ett annat sätt. 
– Allt är inte svart och vitt i samhället utan snarare grått, konstaterar han.

Nu som verksam lärare trivs Andreas med att vara omgiven av duktiga kollegor som har samma målbild som han själv. Själva arbetet skiljer  sig ganska mycket från dag till dag. Det blir en ständig variation när han har olika elevgrupper och olika årskullar. Arbetet baserar sig på en plan för året där de olika momenten som ska ingå finns med. Utifrån planen gör han en noggrannare planering där det framgår vad som är lämpligt att göra utifrån elevbygget och APL (arbetsplatsförlagt lärande). Den planeringen kanske sträcker sig någon eller några veckor framåt. Han fortsätter beskriva arbetet:
 – De flesta dagar startar med en genomgång tillsammans med eleverna, där vi diskuterar momenten som ska göras kollar av eventuella risker och försöker räta ut eventuella frågetecken innan vi går ut och kör igång. Innan vi avslutar för dagen försöker vi göra en uppsamling, där vi går igenom dagen vad har gått bra vad skulle vi kunnat göra annorlunda.
Det sista är viktigt för Andreas eftersom han tycker att reflektion över saker som har genomförts, är viktigt vid all inlärning.

Att vara lärare på ett yrkesprogram ger inte bara Andreas chansen att få jobba med unga människor. Han får också möjligheten att förändra och förbättra sitt tidigare yrke. Det märks att han trivs med den utmaningen, och dessutom tycker att den är viktig. 
– Att vara lärare är ett av de viktigaste uppdrag man kan ha! Det är elever som från yrkesprogram som kommer bygga Sverige oavsett yrke. Jag tilltalas av att få vara med på den resan, säger han.  

I arbetet som lärare är minnen av de lärare han själv haft i sitt liv viktiga inspirationskällor. Många av dem har betytt mycket för honom.   
 – Det enskilt största minnet av en lärare var när jag började byggprogrammet och läraren jag hade verkligen brann för sitt jobb, berättar han. Han var engagerad och ville verkligen lära ut. Plötsligt uppskattades praktisk kunskap och det var något nytt som passade mig och var något som jag inte upplevt tidigare i grundskolan.

Andreas är inte bara en engagerad lärare. Han har också blivit engagerad i yrkestävlingar. Han fick frågan om att delta på några informationsmöten som branschen ordnade. Det han fick veta där gjorde först att han blev intresserad och sen alltmer delaktig. Han har aldrig ångrat det.
– Personligen ger det mig möjlighet att träffa ungdomar från hela Sverige och världen. Jag får möjlighet att träffa duktiga yrkeslärare som brinner för sitt yrke. Jag får dela erfarenheter och ta med mig ideer hem, säger han.

När vi till sist frågar Andreas vad som är det bästa med att vara yrkeslärare får vi följande svar:
– Att jobba med ungdomar och få lära ut ett yrke som man själv trivts bra med under lång tid. Jag gillar att lära ut. Det är en stor tillfredsställes att se hur eleverna utvecklas och mognar under de år de är på skolan.



Share This:

Jag förändrar världen

Jag såg så många fantastiska möjligheter med att tävla. Stoltheten för skolan var viktig tillsammans med möjligheten att öka intresset för yrket genom skriverier i tidningarna. Det var kul att träffa andra skolor, men framförallt gav samverkan med branschen väldigt mycket för såväl elever som lärare. Orden är Eva Lönns, yrkeslärare på Hotell- och turismprogrammet, på gymnasieskolan Vipan i Lund. Eva är väldigt engagerad i yrkestävlingar, hon arbetar internationellt med att utforma tävlingsbestämmelser inom WorldSkills.

Frågan är om inte detta intresse bottnar i en tävlingsinriktad personlighet. Så låter det i alla fall när hon talar om sitt golfspelande. Hennes golftränare, Kalle, kämpade med att få henne att göra en korrekt sving, där huvudet inte följde med. Hon tränade och tränade och Kalle gav henne tips efter tips. 
– Till slut kom supertipset. Mitt huvud rörde sig alltid höger i baksvingen. Kalle sa åt mig att tänka att mitt huvud skulle gå vänster i baksvingen. Och där satt den! Då blev mitt huvud stilla, konstaterar Eva nöjt.

Eva är 52 år gammal. Hon bor i Malmö och pendlar till skolan i Lund.
 – Hela Malmö betyder mycket för mig. Mångkulturellt, kaxigt och magiskt vackert. 
Den malmöitiska kaxigheten finns nog även hos Eva. Hon menar att pappan var en viktig förebild, med ett väldigt gott självförtroende. Han gillade alltid sig själv, berättar hon. 
– Han blev tjockare och tjockare och äldre och äldre, men stannade oftast till när han passerade spegeln och såg nöjd ut, minns Eva. Han sjöng alltid en trudelutt och man blev glad. Han resonerade som så att jag är ju som jag är. 

Eva började jobba inom hotell och restaurang när hon var 15 år. Under tolv år hann hon med att vara servitris, receptionist, restaurangchef mm. Hon älskade branschen trots obekväm arbetstid och tuffa arbetsvillkor. Men vid 27 års ålder började hon fundera på att skaffa familj. Bekvämare arbetstider blev plötsligt viktigare. 
– En kväll med gamla arbetskamrater kom vi in på ämnet yrkeslärare, berättar Eva. Två av mina tidigare chefer hade utbildat sig till serveringslärare och stormtrivdes. Jag började snabbt tänka sommarlov och lediga helger. Morgonen därpå ringde hon Lärarhögskolan. Sista datum för ansökan till hösten var samma eftermiddag. Hon rotade fram en skrivmaskin, skrev ihop en ansökan och cyklade med den till Lärarhögskolan i Malmö. 

Eva kom in, och sa upp sig från tjänsten som restaurangchef på Sheraton Hotel i Malmö. Istället jobbade hon extra som hovmästare och servitris parallellt med studierna. Inkomsterna från det tillsammans med studiebidrag gjorde hennes val möjligt.
 – Jag var verkligen motiverad för studier vid den åldern, berättar hon. Kunskapstörstande. Jag kommer ihåg att jag gick in i Lärarhögskolans bibliotek och tänkte att jag skulle vilja läsa alla böckerna som fanns där. 
Kontakten med Lärarhögskolan finns kvar. Denna termin har hon haft en lärarstuderande som kandidat, vilket hon tycker har varit enormt kul och givande.

Att Eva gillar att inspirera andra är tydligt. När vi kommer in på kunskap blir hon engagerad. Det är de varierande arbetsuppgifterna och känslan att se unga människor utvecklas som får henne att trivas i yrket. Hon tror inte att det går att föra vidare kunskap bara sådär.
– Det jag kan bidra med är att inspirera och motivera unga människor att vilja lära sig mer. Jag känner att jag är riktigt bra på det. Jag medverkar till att driva unga människor framåt. Jag förändrar världen, säger hon.

När Eva talar om sin lärargärning återkommer hon också ofta till kontakten med arbetslivet.
– Vi vill gärna tänka att den lektion som inte går att genomföra nån annanstans än i ett klassrum, den lektionen ska vara där, alla de andra lektionerna försöker vi ha på plats ute i branschen, slår Eva fast.
Detta gör att arbetet blir oerhört varierande. Det är mycket farande hit och dit. En dag kan börja på en APL-plats (arbetsplatsförlagt lärande), följt av lektioner på skolan och avslutas med ett studiebesök. 
– Det är det som är charmen med yrket, menar Eva. Arbetsuppgifterna varierar beroende på elevernas APL-perioder och kursernas upplägg. Vi försöker vara så mycket som möjligt ute på de företag som vi samverkar med. 

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är IMG_4148-e1567521745686-1024x993.jpeg
Eva är en inbiten golfare och spelar flera gånger i veckan under sommaren.

Eva hörde talas om kock- och serveringstävlingar redan 1994 när hon började som hotellärare. Branschorganisationen arrangerade redan sådana tävlingar, såväl i Sverige som i Norden. Eva försökte påverka dem att även arrangera hotelltävlingar. Det gick trögt till en början. Men 1999 fick hon portierföreningen ”Gyllene Nyckeln”, att tillsammans med skolan hon arbetade på, arrangera ett svenskt mästerskap. Några år senare blev tävlingen en officiell tävling för SHR (nuvarande VISITA).

I början var hon nog mest fokuserad på att vinna och genom det göra reklam för sin skola. Idag ser hon så många andra fördelar. Tävlingarna skapar stolthet bland eleverna, lärarna får träffas och diskutera och marknadsföringsvärdet är oerhört viktigt och inte bara för den enskilda skolan. 
– Idag kämpar vi mot en trend att många elever inte ser värdet i en yrkesutbildning och istället väljer teoretiska utbildningar, avslutar Eva.

Share This:

Snart är det dags för den ”Europeiska veckan för yrkesutbildning”

Tillsammans kan vi lyfta det arbete vi gör för att uppmärksamma yrkesutbildningens fördelar. Den 14-18 oktober är det den ”Europeiska veckan för yrkesutbildning” som arrangeras av EU-kommissionen och omfattar hundratals evenemang runt om i Europa. Sist det begav sig nådde kampanjen över 34 miljoner människor på sociala medier.

Ändamålet med den ”Europeiska veckan för yrkesutbildning” (VET-week) är att lyfta fram fördelarna med att välja en yrkesutbildning för personer i alla åldrar. Pontus Slättman, vd för World Skills Sweden har utsetts till svensk ambassadör för initiativet som går under parollen ”Discover your Talent!”. Som ambassadör har Pontus i uppdrag att visa att en yrkesutbildning är ett smart val som leder till högkvalificerade jobb och ökad anställningsbarhet.

Förra året genomfördes 1850 evenemang i 45 länder under den europeiska veckan för yrkeskompetenser, och 2019 förväntas ett ännu större deltagande. Sist det begav sig nådde kampanjen totalt över 34 miljoner människor på sociala medier.

Hjälp oss gärna att sprida veckan i era egna kanaler under hashtaggarna: #DiscoverYourTalent & #EUVocationalSkills

Share This:

Skoltävlingar synliggör yrkesutbildning

Genom skoltävlingar synliggör vi yrkesutbildningar och tävlingarna kan dessutom användas för att få en mer likvärdig bedömning av elevers resultat mellan skolor. Andreas Markstedt är en av dem som tydligt sett fördelarna med skoltävlingar i sin roll som skoltävlingsambassadör.

Tillsammans med skola, bransch och lokala aktörer genomförs skoltävlingar runt om i landet. WorldSkills Sweden är med och stöttar genom ESF-projektet ”Yrkesutbildning- ett smart val”. För att underlätta för skolor som vill arrangera skoltävlingar finns Andreas Markstedt som förutom att arbeta som yrkeslärare på Strömbackaskolan i Piteå även är skoltävlingsambassadör.

– Som skoltävlingsambassadör stöttar jag skolor som funderar på att arrangera en skoltävling. Det kan handla om allt ifrån att diskutera upplägg till att bolla idéer. Sedan är själva tävlingsuppgifterna en viktig del då vi tillsammans med branschen utformat uppgifterna så de svarar på företagens efterfrågade kompetens. Just därför är skoltävlingar är ett utmärkt sätt för eleven att säkerställa sin kunskapsnivå.

Bäst effekt tycker Andreas att man får när skoltävlingen kombineras med ett öppet hus. Där får eleverna möjlighet att visa upp sina kunskaper och sin skicklighet samtidigt som besökande föräldrar och ungdomar får upp ögonen för olika yrkesutbildningar. Oftast är också branschen på plats och hjälper till i bedömningarna vilket hjälper till att bygga en bra relationer mellan skola och näringsliv.

Även lärarna uppskattar tävlingarna då de kan användas som en del i  bedömningsunderlaget.

– Genom att se hur eleven klarar tävlingsuppgiften så kan jag som lärare också vara mer säker i min betygsättning och även få indikationer på om det är något område vi behöver jobba mer på. Men lika viktigt är att se när en elev klarar tävlingsuppgiften och den stolthet som eleven känner. Det är otroligt roligt att som lärare få dela det ögonblicket med mina elever.

Vill din skola arrangera en skoltävling? Kontakta Anja Olin Pape för mer information om hur vi på WorldSkills Sweden kan hjälpa er!

Share This:

Framtidståget besöker 500 skolor och vi är med

Framtidståget besöker 500 skolor under hösten och WorldSkills Sweden är med på resan. På turnén som syftar till att ge elever kunskap om olika yrkesval finns våra ambassadörer från Yrkeslandslaget med för att berätta om de fördelar en yrkesutbildning ger.

Under hösten kommer 200 orter att få besök av Framtidståget som riktar sig till elever i årskurs 9 samt studie- och yrkesvägledare. Man räknar med att informationsturnén kommer besöka sammanlagt 500 skolor .

Syftet är att inspirera eleverna och informera om kommande gymnasieval. Många ungdomar upplever att det är svårt att välja utbildning och turnén syftar till att öka deras kunskap om olika yrkesval.

I turnén kommer WorldSkills Swedens ambassadörer medverka för att informera och berätta om de fördelar en yrkesutbildning ger. Sara Andersson, yrkesutbildningsambassadör på WorldSkills Sweden ansvarar för ambassadörernas medverkan.

– Framtidståget ger en bra möjlighet för tidigare tävlande att fortsätta engagera sig och vara goda ambassadörer för Worldskills Sweden. Arrangörerna av turnén tycker att Worldskills Swedens ambassadörer är fantastiska att ha med eftersom de har en spännande historia att berätta som inspirerar många elever att välja en yrkesutbildning till gymnasiet.

Share This:

Silver och tre brons vid Yrkes-VM i Kazan

Efter fyra intensiva tävlingsdagar avslutades Yrkes-VM 2019 i Kazan, Ryssland. Totalt blev det ett silver, tre brons och sex ”Medallion for Excellence” till det svenska Yrkeslandslaget.

Efter prisutdelningen på Kazan Arena stod det klart att det svenska Yrkeslandslaget tog hem fyra medaljer och sex ”Medallion for Excellence”. Silvret togs av industrielektrikern Martin Lindelöw från Hässleholm som också vann ”Best of Nation”, ett pris till de tävlande som presterat bäst för sitt land. Jonna Mjörnell, undersköterska från Upplands Väsby, Elias Larsson, hotellreceptionist från Hjärup och Vendela Lundin Pikner, visual merchandiser från Stockholm, plockade hem bronsmedaljerna.

”Medallion for Excellence” tilldelades svetsaren Axel Gustafsson från Lönsboda, plattsättaren Filip Sandgren från Västerås, VVS-installatören Anton Hasenstrauch från Alunda, kocken William Brittsjö från Göteborg, servitrisen Jolanda Edvardsson från Järpen och hudterapeuten Emmie Lindblad från Hässleholm. Emmie vann också priset ”Sustainable practice award”, ett pris som tilldelas de tävlande som sparsamt och effektivt använt sina produkter under tävlingen. ”Medallion for Excellence” är en utmärkelse som tilldelas de tävlande som visat prov på exceptionellt hög kvalité och lyckats samla in höga poäng (700 eller över) i respektive yrkeskategori.

– Först vill jag säga stort grattis till våra duktiga medaljörer. Väldigt bra jobbat och välförtjänt. Med det sagt vill jag också passa på att berömma alla våra tävlande. Motståndet är världsklass och jag är imponerad av lagets insatser under dessa intensiva dagar. Alla har gett sitt allt, de har stöttat varandra och haft en bra inställning hela vägen igenom. Vi är alla väldigt stolta över dem, säger Patrik Svensson, tävlingsansvarig vid WorldSkills Sweden

Över 280 000 skolelever, anhöriga, coacher, journalister och övriga nyfikna besökare från hela världen tog sig till Kazan för att se ett av världens största mästerskap på plats. Väl där kunde de följa när cirka 1400 tävlande från 63 länder gjorde upp om medaljerna inom 56 olika yrken.

Det svenska Yrkeslandslaget bestod i år av 28 yrkesskickliga unga från hela landet som tävlade inom 25 yrkesgrenar. Det är också första gången som Sverige tävlar i två nya yrken – betongarbete och hotellreception. Elias Larsson blir med bronsmedaljen första svenska hotellreceptionisten att ta en pallplats vid ett Yrkes-VM.

Sverige har sedan 1995 tagit över 75 medaljer i internationella sammanhang. Det första Yrkes-VM arrangerades redan 1950 och idag är mästerskapen en av världens största tävlingar. Under 2019 är det den största tävlingen som genomförs i hela världen.

SILVER

Martin Lindelöw (Best of Nation)
Industrielektriker

BRONS

Jonna Mjörnell
Undersköterska

Elias Larsson
Hotellreception

Vendela Lundin Pikner
Visual merchandiser

Medallion for Excellence

Anton Hasenstrauch
VVS-installatör

Axel Gustafsson
Svetsning

Emmie Lindblad
Hudterapeut

Filip Sandgren
Plattsättning

Jolanda Edvardsson
Servering

William Brittsjö
Kock

Share This:

World Youth Skills Day 2019

Den 15 juli är det ”World Youth Skills Day”, en dag för att hylla alla yrkesskickliga unga och den positiva påverkan deras kompetens har på vårt samhälle. Dagen syftar också till att lyfta vikten av möjligheterna för unga att utbilda sig för att kunna bygga på sin framtid.

World Youth Skills Day initierades av FN för att lyfta vikten av att unga världen över får möjligheten att utbilda sig för att bygga på sin skicklighet och kompetens. Målet är att uppnå bättre socioekonomiska förhållanden samt lyfta de utmaningar som finns med arbetslöshet och kompetensbrist.

Globalt är arbetslösheten för unga under 25 år tre gånger så stor som för resten av världens arbetsföra befolkning. Sverige är inget undantag, ungdomsarbetslösheten ligger på ca 22 %.

Därför är det viktigt att dagens unga ges möjlighet att bygga på sina färdigheter och talanger för att bygga en framgångsrik och meningsfull karriär. Yrkesutbildning är en väg att uppnå detta. Enligt en studie gjord av IZA har länder med en starkt etablerad yrkesutbildning bättre förutsättningar att minska och undvika en ökande ungdomsarbetslöshet. Studien visar att det även gäller under tider av lågkonjunktur.

Share This:

Världens största tävling

Virpi Hagberg

Med lite drygt 50 dagar kvar tills dess världens största tävling äger rum så tränas det för fullt runt om i landet. Det Svenska Yrkeslandslagets 28 deltagare tävlar i 25 olika yrken och ligger alla i hårdträning inför tävlingen som startar den 23 augusti. Bakom de tävlande finns lagledarna som stöttar och hjälper de tävlande att prestera på topp under tävlingen. Hur ser de på uppladdningen och den kommande tävlingen?

Yrkes-VM som är världens största tävling under 2019 äger rum i Kazan, Ryssland i augusti. Det är en imponerande tävling som kommer att äga rum under fyra dagar. Totalt är det 56 olika yrken som är med och tävlar, sammanlagt 1 360 tävlande med nästan lika många experter. Räknar man ihop tävlande, experter och övriga så kommer det röra sig om sammanlagt 3 500 personer som på ett eller annat sätt är med.

När väl Yrkeslandslaget sätter sin fot på det 260 000 kvm² stora tävlingsområdet i Kazan så är det ett väl förberett lag som anländer. Förutom all den träning de tävlande själva har gjort har laget haft tre lagträffar där fokus legat på att bygga teamkänsla och att förbereda laget inför tävlingen. Bland annat har de fått mental träning, information om tävlingen och tid med sin expert för att diskutera träning och tävlingstaktik.

Med Yrkeslandslaget finns hela tiden lagledarna med, från första lagträffen till återträffen efter tävlingen. För Yrkes-VM är det Jonas Ivman och Virpi Hagberg som är lagledare tillsammans med en assisterande lagledare, Sara Andersson. Jonas Ivman har stor erfarenhet som lagledare med fem tävlingar bakom sig.

– En viktig del av förberedelserna handlar om att få de tävlande att förstå hur stort Yrkes-VM faktiskt är. Det är en sak att träna hemma i lugn och ro till att komma till en stor arena med andra tävlande och åskådare som tittar på dig, säger Jonas Ivman.

Lagledarna har många arbetsuppgifter från att logistiskt ansvara för att laget tar sig dit de ska i tid till att hjälpa till ifall de tävlande behöver något som plåster eller vatten. Men även kontakt med experter, tekniska delegater och lagledare från andra länder ingår i rollen. Men viktigaste av allt är finnas för de tävlande och stötta dem i med och motgång.

– Alla tävlande gör misstag någon gång under tävlingen då det är kort om tid i de olika tävlingsmomenten. Men det gäller att ha rätt mindset och fokusera på att fortsätta jobba vidare även om ett misstag har gjorts. Det är den inställningen som leder till en bra placering. Vi lagledare finns där ifall någon tävlande behöver stöttning och pepp. Sedan är det ett bra team med en bra lagkänsla så även om de tävlar individuellt så ställer de upp och stöttar varandra säger Jonas.

Virpi Hagberg är lagledare för första gången och ser fram emot Yrkes-VM.

– Det är ett fantastiskt gäng som är otroligt duktiga. Jag vet att de tävlande kommer gå in med inställningen att de ska göra sitt bästa men jag hoppas att de inte glömmer bort att njuta av upplevelsen och ha kul. För mig personligen ska det bli spännande att få se dem i action och stötta dem när det behövs, säger Virpi Hagberg.

Share This:

Våra ambassadörer – vår stolthet

För att nå fram till unga med budskapet att en yrkesutbildning är ett smart val är det viktigt att det finns förebilder som de kan identifiera sig med. Vilka kan bättre och mer övertygande berätta om yrkesutbildningens fördelar och styrkor än våra tidigare tävlanden från Yrkeslandslaget. Alla har de en yrkesutbildning i ryggen och visat på en stor yrkesskicklighet.

Det vi på WorldSkills Sweden är mest stolta över är våra ambassadörer. Var och en har de visat på en stor yrkesskicklighet och har inte bara stor kunskap inom sitt yrke utan även erfarenhet från arbetslivet. Att de sedan medverkat i både nationella och internationella yrkestävlingar gör dem förebilder vi alla kan se upp till.

Mässor och skolor är viktiga arenor för att träffa unga och berätta om yrkesutbildningens fördelar. Där får ambassadörerna chansen att berätta om sitt yrke och sina egna erfarenheter. Det är ett uppskattat inslag där besökarna kan ställa frågor och diskutera. Mötet bidrar också till att det blir lättare för ungdomarna att identifiera sig med en ambassadör och dennes yrkesval.

– Våra ambassadörer gör ett fantastiskt jobb och därför har WorldSkills Sweden valt att satsa på ambassadörskapet ytterligare. Vi vill ta till vara på de erfarenheter våra ambassadörer har så att vi kan använda dem i fler sammanhang där de kan medverka för att höja yrkesutbildningens attraktionskraft säger vd Pontus Slättman.

För att leda arbetet kring våra ambassadörer har WorldSkills Sweden anställt Sara Andersson, tidigare tävlande och deltagare i Yrkeslandslaget, som kommer att arbeta som Yrkesutbildningsambassadör. Förutom att administrera och planera ambassadörernas medverkan i alla olika evenemang så kommer hon också själv att finnas med på plats.

Sara Andersson

Share This: